...

Stewia, słodycz bez kalorii

Zamiennik cukreu bez kalorii.


To mała niepozorna zielona roślinka, w której liściach kryje się ogromna słodycz, nawet 300 razy większa niż zwykłego białego cukru i do tego nie ma kalorii.

W Paragwaju skąd pochodzi jest stosowana od wielu wieków jako substancję słodząca i lecznicza. W Japonii stosowana jest od przeszło 30 lat. Od 2008 roku dopuszczono ją jako dodatek do żywności w Australii, Nowej Zelandii, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. 14 kwietnia 2010r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności EFSA potwierdził, że stewia jest bezpieczna i może być stosowana przy produkcji żywności i napojów. Maksymalna dawka dziennego pobrania ADI została określona na poziomie 4 mg na kilogram masy ciała na dzień. Wartość ta została określona przez Wspólny Komitet Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności. Nowy dodatek spożywczy o numerze E960 - naturalny słodzik Steviol glycosides, który jest produkowany z liści stewii, Komisja Europejska dopuściła do stosowania jako dodatek do żywności na przełomie listopada i grudnia 2011 r. Uwzględniając potrzebę wprowadzenia do obrotu nowych produktów o obniżonej wartości energetycznej, dopuszczono stosowanie glikozydów stewiolowych w 31 różnych kategoriach żywności, w tym w napojach, deserach, słodyczach i słodzikach. Wcześniej produkty ze stewii sprzedawane były w Polsce jako kosmetyk do użytku zewnętrznego.

Dopuszczenie stewii na rynek UE rozbudza nadzieje producentów wyrobów, do produkcji których wykorzystuje się cukier. To alternatywne rozwiązanie jest już testowane i już wkrótce możemy spodziewać się pojawienia się na rynku nowych produktów. Substancje słodzące pochodzące ze stewii mogą, ze względu na swoje zalety, zrewolucjonizować rynek produktów "light".

Pierwsze produkty słodzone stewią na polski rynek wprowadza firma Danone. Już od 17 stycznia na polskim rynku dostępne są jogurty Activia Light w wersji truskawkowej i brzoskwinia-marakuja, które są słodzone stewią. Activia Light ma 0 proc. tłuszczu oraz o 35 proc. mniej cukru niż wariant tradycyjny. Pierwszy słodzony stewią jogurt w Europie Danone wprowadził w połowie 2010 r. we Francji, gdzie stewia była dopuszczona (na podstawie unijnych przepisów) dwa lata wcześniej niż wejście na pozostałe rynki UE. Największy potencjał do wykorzystania stewii ma branża napojowa, która w Polsce uchodzi za najbardziej innowacyjną i wykazuje największe zainteresowanie naturalnymi substancjami słodzącymi.

Globalną modę na stewię zapoczątkowały już największe światowe koncerny - PepsiCo i Coca-Cola. Obecnie The Coca-Cola Company oferuje na świecie ponad 30 napojów gazowanych i niegazowanych słodzonych stewią w połączeniu z innymi naturalnymi substancjami słodzącymi. Na rodzimym rynku jako pierwszy napój słodzony ekstraktem ze stewii pojawi się Polo Cola Slim firmy Zbyszko Company.

Już od początku lutego pojawi się na półkach w nowej zielonej stylistyce, która ma podkreślić naturalność tego produktu. Napój został stworzony w oparciu o nowatorską formułę słodzenia wykorzystującą naturalny słodzik stewia, co pozwala na ograniczenie kaloryczności produktu aż o 50 proc. bez użycia sztucznych słodzików. W Polsce syntetyczne słodziki w większości używane są do produkcji produktów tańszych, więc stewia ze względu na wysoką cenę, raczej nie będzie ich groźnym konkurentem. Otwiera się jednak droga do powstania specjalnej kategorii produktów dla ludzi poszukujących zdrowej alternatywy odżywiania.

Pierwsze polskie produkty słodzone ekstraktem stewii.

       

Użytkownicy On-line: 1