...
Chrom


 

Chrom występuje zarówno w postaci związków organicznych jak i nieorganicznych. Tylko związki sześciowartościowe (nieorganiczne), które nie występują w pokarmach są toksyczne!

                Niedobór chromu uważany jest za czynnik mający udział w upośledzonej tolerancji glukozy u dzieci z Jordanii, Nigerii i Turcji, u których wykazano niedożywienie z powodu niedoboru białka. Jako składnik wielu enzymów, bierze on bowiem  udział w metabolizmie białek i kwasów nukleinowych. Również, wspólnie z niektórymi aminokwasami, wspomaga działanie insuliny. Dlatego właśnie, niedostateczna ilość chromu w organizmie, powoduje tzw. hipoglikemię czynnościową  oraz zjawisko „cukrowej kolejki górskiej”. Kilka godzin po posiłku następuje spadek glukozy we krwi  czyli hipoglikemia objawiająca się uczuciem głodu, przyspieszoną akcją serca, drżeniem rąk, zwiększoną potliwością  czy też uczuciem zmęczenia. Objawy te ustępują po zjedzeniu słodyczy, które zwiększają wydzielanie insuliny. Po przejściowym więc wzroście stężenia glukozy dochodzi do kolejnego spadku jej poziomu we krwi i tak powstaje „błędne koło”. Taka reakcja organizmu powoduje „głód słodyczy”, prowadzący do otyłości i innych związanych z nią chorób.

                Tak na przykład na podstawie badań stwierdzono, że u osób, którym podawano drożdże browarniane stwierdzono poprawę tolerancji glukozy, spadek poziomu insuliny oraz stężenia cholesterolu we krwi.

                Wskazania do suplementacji chromem:

  •   Hipoglikemia czynnościowa
  •   Nadwaga
  •   Cukrzyca
  •   Upośledzona tolerancja glukozy
  •   Zaburzenia lipidowe
  •   Choroby układu sercowo-naczyniowego

Sugerując się powyższymi wskazaniami do suplementacji, pacjent uprzednio powinien skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.

Z punktu widzenia odżywiania najlepszym źródłem chromu są drożdże piekarskie, a także kolby kukurydzy, gotowana wołowina, jabłka, kasze, chleb gruboziarnisty i płatki zbożowe.
Użytkownicy On-line: 1